Wat als eerste te doen als je een nieuwe klas binnenstapt!

"Ik heb de opdracht niet verstaan, wilt u het nog een keer herhalen?"
of "Zou je alsjeblieft de microfoon wat dichter bij je mond willen houden? Dan versta ik je net wat beter." 

 

Veel slechthorende leerlingen en studenten voelen zich onzeker als ze het gevoel hebben, dat ze met hun vragen om herhaling anderen tot last zijn. Juist daarom is een goede uitleg aan jouw leerkrachten en klasgenoten zo ontzettend belangrijk!

 

Het liefst gelijk bij kennismaking dus omdat: 

  1. ze dan begrijpen waaróm je om herhaling vraagt. Namelijk omdat je slechthorend bent, wat dus ook heel logisch is.
  2. ze de kans krijgen om zélf alert te zijn om duidelijk te praten, je aan te kijken en de soloapparatuur te gebruiken.

In de praktijk blijkt de oplossing voor begrip dus te zitten in een goede uitleg. Hoe spannend dit ook is!

 

Want ga er maar aan: kom je in een nieuwe omgeving met nieuwe mensen en dan moet je ook nog je vinger opsteken, uitleg geven over je slechthorendheid en wat je nodig hebt om de lessen goed te kunnen volgen. En toch, juist jouw moed dwingt ook respect af.

 

En je laat al gelijk zien dat je:

  1. in staat bent om initiatief te tonen.
  2. dat je een goede communicatie belangrijk vindt.
  3. dat je waarde hecht aan openheid en transparantie. Je verlaagt hiermee de drempel voor je omgeving. Zij durven nu ook sneller aan jou vragen te stellen over je slechthorendheid als ze zien dat jij er open mee omgaat.
  4. dat je zelfrespect hebt want je voelt dat je het waard bent om deze klas of opleiding met goed gevolg af te leggen.

Oefen thuis of in je hoofd alvast met een pitch: wat vertel je over je slechthorendheid aan je leerkrachten en klasgenoten? Waar kunnen ze jou mee helpen? Bijvoorbeeld door om-en-om praten, praten in microfoon van soloapparatuur etc. 
 

Denk ook alvast na over wat een goed moment is om je klas en leerkrachten in te lichten. Je kunt bijvoorbeeld in de weken voor het begin van je opleiding al contact opnemen met je mentor, decaan of docent voor overleg hoe dit aan te pakken.


Je kunt ook voorafgaand aan een les naar de docent toestappen. Je kunt hem of haar dan uitleg geven en vragen de les eerst te starten met jouw introductie aan je medestudenten. 

 

Ik weet hoe spannend het is want ik heb zelf ook deze stappen gezet. Weet dat ik supertrots op je ben en in gedachten achter je sta als je dit vertelt aan je nieuwe leerkrachten en klas! 


Vind je het fijn om samen met mij deze stappen te doorlopen? En samen te oefenen? Dat kan in een 1-op-1 sessie! Meer informatie daarover vind je hier. 

 

Gerelateerde artikelen: