Mijn top 3 tips voor ouders en begeleiders van slechthorende kinderen

Welkom! Wat fijn dat je hier bent geland. Dat betekent dat je graag meer wil leren over hoe je jouw slechthorende kind het beste kunt ondersteunen in omgaan met slechthorend zijn.

 

Ik heb een groot respect en liefde voor slechthorende kinderen. De afgelopen vijftien jaar heb ik al vele kinderen mogen coachen en het voelt absoluut fantastisch om ze te zien groeien naar zelfvertrouwen. Ik combineer mijn professionele deskundigheid met mijn eigen bril als slechthorende. Voor kinderen voelen mijn tips daarom ook altijd heel natuurlijk en logisch. 

 

In dit artikel deel ik 3 belangrijke tips voor ouders, leerkrachten en ambulant begeleiders. In dit artikel schrijf ik naar ouders toe, maar je als ik schrijf over 'je kind' kun je ook denken aan het kind dat je begeleid.

 

Ik kan niet wachten, want het is ontzettend belangrijk voor élk kind. En ik hoop ook dat je er zo blij van zult worden, dat je er direct mee aan de slag gaat!

 

Ready? 

 

1.       Bedenk niet zelf wat je kind wel of niet nodig heeft

2.       Twijfel niet over wat je kind vertelt over zijn of haar ervaring met hoorhulpmiddelen

3.       Creeër wél een oefenveld voor je kind en geef de tools aan waarmee zij kunnen oefenen!

 

Kortom: leer je kind zelf vertellen wat hij of zij zou willen en geef je kind de handvatten en tools om zélf te oefenen en te leren!

 

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Geef je kind zelf de controle over de volume van zijn of haar hoortoestel of CI.

    Nog heel vaak wordt door audiologen besloten dat kinderen dit niet aankunnen. Terwijl je eigen volume kunnen instellen essentieel is voor een fijne relatie met je gehoor(toestellen).

    Om te ervaren wat mogelijk is met je hoortoestellen: voor welke stemmen moet je het geluid wat harder draaien? En in welke omstandigheden is het juist zachter prettiger? 

    Juist als kind is het belangrijk om hiermee te oefenen zodat je als volwassene precies weet wat wel en niet werkt.

    Er zijn ook veel kinderen die hun hoortoestellen niet uit willen doen thuis na school omdat ze het geluid niet helemaal willen missen. Maar eigenlijk zijn ze het geluid ook wel zat. Deze overload aan geluid kan bijdragen aan een 'vol hoofd'.

    Dán is het dus ook belangrijk dat een kind ervaart dat het geluid ook gewoon een paar tandjes zachter gezet kan worden. Geloof me, je geeft je kind hier een heel groot cadeau mee. Je kunt hiermee beginnen na een paar jaar, zodra het kind in staat is om te begrijpen wat de volumeknop doet.
  • Neem je kind serieus als hij of zij vertelt dat hoorhulpmiddelen niet fijn klinken.

    Bijvoorbeeld brommende solo-apparatuur. Veel ouders en begeleiders vragen een kind om tóch de apparatuur te gebruiken tot er vervanging is, terwijl een kind dit juist niet wil. En begrijpelijk, een brommende solo-apparatuur is als een storende radio. Het is ontzettend vermoeiend om door de brom heen, iemand te kunnen verstaan. Dan is het zonder solo inderdaad beter. Wat je kunt doen zolang je nog geen vervangende solo hebt: schakel een schrijftolk in voor in de klas. En pak direct het probleem van de storende apparatuur aan.
  • Idem dito voor hoortoestellen die niet goed werken.

    Geeft je kind aan dat het geluid niet fijn is, hapert, bromt, te schel is of te hard. Neem dit serieus. Ook als een audioloog of audicien zegt dat het geluid goed moet zijn en het perfect afgesteld is op het audiogram van je kind.

    Vaak wordt gezegd: ‘uw kind moet er gewoon aan wennen’. Mijn advies is, om een second opinion te vragen en net zolang te zoeken tot iemand de knoppen zo bediend dat je kind zich comfortabel voelt. Geloof me, het is mogelijk!

    Een slechthorende vrouw, die vroeger bij mij op school zat, vertelde mij dat zij als kind steeds aangaf dat ze het geluid van haar toestellen niet fijn vond, maar iedereen zei dat dat niet kon want de audioloog had het goed afgesteld. Uiteindelijk zette ze haar hoortoestel gewoon op ‘off’ en praatte ze er niet meer over. Ze ging haar hele schooltijd voort met één hoortoestel aan, en één hoortoestel uit. 
  • Ga oefenen met alle hulpmiddelen die er zijn, heb er plezier in!

    Dit is waar het uiteindelijk om gaat: vind alle tools die er zijn, deel ze met je kind, oefen ermee, heb plezier: en laat je kind uiteindelijk zélf kiezen wat voor hem of haar werkt! 

    Bijvoorbeeld een schrijftolk. Het verbaast me dat zelfs speciale scholen vaak niet op de hoogte zijn van deze geweldige tool. Of van Gebarentaal, yes ook voor slechthorenden! Oefen met een schijftolk via skype. Ontdek welke handige hulpmiddelen er bestaan voor je kind om mee te telefoneren. Go and have fun!

En? Word je al enthousiast om aan de slag te gaan? Ik hoop van harte dat je er iets uit zult kunnen halen waarvan je denkt: YES! Ga ik doen!

 

Meer leren over hulpmiddelen voor slechthorende kinderen op school? Voel je vrij om je in te schrijven voor onze Masterclass: hulpmiddelen bij werk of studie. Kan niet wachten om je te ontmoeten en samen aan de slag te gaan!