3 tips voor een heldere communicatie met je klant

Ben je slechthorend en werk je met klanten? Of ben je zelfstandig ondernemer? Dan heb je je vast al eens afgevraagd hoe je nieuwe of bestaande klanten kunt informeren over jouw slechthorendheid.

 

Waar veel slechthorende ondernemers tegenaan lopen is dat zij niet graag (meer) telefoneren. Bijvoorbeeld omdat je gehoor achteruit is gegaan. En laat dat nu net iets zijn wat veel klanten graag willen doen: even bellen! Hoe ga je hiermee om zodat jij in je kracht blijft staan en je klant de informatie krijgt die hij zoekt?

 

In dit artikel deel ik daarom graag 3 tips met jou, die ik zelf als ondernemer heb uitgeprobeerd en die echt super werken!

Dit is het belangrijkste om te onthouden: wees eerlijk en communiceer op de manier die voor JOU werkt. Want dan kun je ook je klant de beste service geven.

 

Staat je klant hier niet open voor, dan is het niet de juiste klant voor jou. Hoe moeilijk dit ook voelt. Geef duidelijk aan wat voor jou werkt en je zult klanten aantrekken die bij jou passen.

 

Okay, dan gaan we nu aan de slag met de 3 tips!

  1. Zet in je e-mailhandtekening achter je mobiele telefoonnummer:
    (ik ben slechthorend, graag whatsapp of sms). Hiermee geef je duidelijk van tevoren aan hoe de klant met jou kan communiceren en waarom. Door dit duidelijk aan te geven, voorkom je onhandige situaties dat een klant je belt en jij niet opneemt of een onduidelijk gesprek gaat voeren waarbij je de ander niet goed verstaat. Daarom is goede communicatie over de mogelijke communicatielijnen ontzettend belangrijk voor een goede eerste indruk.

  2. Geef ook op je website duidelijk aan hoe mensen contact met je kunnen opnemen.
    Een heel gaaf voorbeeld van een slechthorende onderneemster die hier een weg in heeft gevonden, is Renske Holwerda. Kijk hier maar eens hoe zij dit heeft gedaan. Zij geeft duidelijk aan hoe klanten met haar contact kunnen opnemen. Een telefoonnummer zul je op haar website ook niet vinden. En het gave is: haar heldere manier van communiceren is voor haar klanten een mega pré! 

  3. Wanneer je je (nieuwe) klant persoonlijk ontmoet voor een gesprek, stel je pro-actief op.
    Laat het niet komen tot onduidelijke misverstanden, maar vertel op een vriendelijke toon dat je slechthorend bent en je het zelf zal aangeven wanneer je iets niet goed hebt verstaan. Daarmee creeër je voor jezelf een ontspannen situatie waarin het OK is als je om herhaling vraagt. Richt je vervolgens volledig op het bieden van de beste service aan je klant.

Andere artikelen over dit onderwerp:

Hoe leg je je slechthorendheid uit aan je collega's?
Wat vertel je over je slechthorendheid?