Zelfvertrouwen in de klas!

 

Een groot deel van mijn werk bestaat uit het coachen van slechthorende kinderen in de klas. Ik heb hierin 15 jaar werkervaring opgebouwd en mijn eigen unieke methode ontwikkeld die steeds opnieuw kinderen en leerkrachten meer inzicht en zelfvertrouwen geeft!

 

Hieronder laat ik je zien welke stappen ik zet:

 

1. Kennismaking

Deze verloopt eigenlijk altijd via e-mail. De vraag komt vaak van ouders, een school of een ambulant begeleider. Zij zien een prachtig slechthorend kind, dat enorm zijn best doet op school en in veel opzichten gaat het eigenlijk ook goed.

 

Alleen voelt het kind zich vaak buitengesloten op school of schaamt zich vreselijk voor zijn of haar gehoortoestellen. Of durft het niet goed voor zichzelf op te komen in de klas. Het kan ook zijn dat een kind steeds vaker uitgeput thuis komt van school en langzaam aan het opbranden is en wat doe je dan?

 

Maar er zijn ook ouders die alleen zeggen: ‘ik wil gewoon even zeker weten of het niet makkelijker kan voor mijn kind in de klas.’

 

2. Observatie in de klas

Dit is de volgende stap. Ik bezoek slechthorende kinderen in hun klas en zet als het ware hun bril even op. Zoals zij als slechthorende hun klas, de drukte, de lessen, de spraak van de leerkracht, mondbeeld, lichtval en reacties in de klas ervaren. Zo ervaar ik het dan ook.

 

Met dit verschil: kinderen ondergaan het, ik kan het door mijn eigen ervaring als slechthorende benoemen. Dan kijk ik naar welke oplossingen er zijn om hun dagelijkse praktijk makkelijker te maken.

 

Wat ook vaak gebeurt is dat andere leerlingen in de klas aan mij vragen stellen over mijn slechthorendheid. Omdat ik door mijn ervaring beter kan verwoorden waar ik tegenaan loop, leren ze op deze manier ook beter begrijpen waar hun slechthorende klasgenoot tegenaan loopt.

 

Dit heeft een geweldig effect op het begrip van de klas voor het slechthorende kind, die dan ook altijd bevestigend knikkend en glunderend toekijkt.


3. Persoonlijk coachingsgesprek

Het meest bijzondere is als ik de kinderen na de observatie in de klas ook 1 op 1 spreek. Dan komt naar boven wat ik natuurlijk al eerder van ouders of leerkrachten heb gehoord: hun schaamte, frustraties of ook een hele belangrijke: vermoeidheid.

 

De aansluiting die ik vind bij kinderen gaat zo makkelijk. Ik loop namelijk ook met gehoortoestellen rond. In hun klas heb ik ook mijn solo-apparatuur om. En ik kom snel tot de kern omdat ik precies begrijp waar ze tegenaan lopen in de klas. Dat koppel ik aan wat ik tijdens mijn observatie heb gezien en geef praktische tips waar ze gelijk mee verder kunnen.

 

Voor veel slechthorende kinderen ben ik de eerste andere slechthorende die ze ontmoeten. Ze zien de glitters in mijn oorstukjes en hoe ik mijn solo-apparatuur in de klas gebruik.

 

En ze krijgen glimmende ogen van opwinding als ik ze vertel over wat allemaal mogelijk is als slechthorende. Ik zie ze letterlijk groeien naar meer zelfvertrouwen. En dat is natuurlijk de belangrijkste oplossing voor alle problemen waar ze tegenaan lopen.

 

4. Advies en tips voor de leerkracht
Natuurlijk zijn ouders en leerkrachten altijd reuze nieuwsgierig naar hoe het is gegaan. Er zijn verschillende opties voor de terugkoppeling.

  • persoonlijk direct na de observatie
  • via e-mail een verslag met adviezen & tips

Soms maak ik ook een filmpje waarin een slechthorend kind zélf vertelt wat anders zou moeten, of waar hij of zij tegenaan loopt of met tips.

 

Dit werkt goed wanneer een kind bijvoorbeeld vaak het mondbeeld mist omdat de leerkracht vaak zijn hand voor de mond heeft. Kinderen durven het niet goed direct te zeggen, maar wel met mij samen op een filmpje.

 

Een prachtige reactie die ik laatst kreeg was van een 11-jarige slechthorende jongen:

 

‘Ik ben zo blij dat ik u ontmoet heb!’

 

Afspraak maken voor observatie?
Wil je graag dat ik ook jouw kind of leerling een boost van inzicht en zelfvertrouwen kom geven? Stuur mij even een e-mail met de belangrijkste vragen en op welke termijn je graag het bezoek zou willen plannen.

E-mail: bianca@100procentslechthorend.nl

 

Kosten voor dit traject:
475,00 excl. btw, inclusief reistijd en reiskosten

Overleg wat de mogelijkheden zijn om deze kosten te betalen met school of de ambulant begeleidingsdienst.