Grootte lettertype

A A A

De kerst staat in veel huishoudens garant voor drukte en hooggespannen verwachtingen. Dodelijk vermoeiend natuurlijk, voor iedereen, maar in het bijzonder voor jou als je met je slechthorende oren aanschuift aan een volle tafel met veel gesprekken die je niet of moeilijk kunt volgen!

Ik heb al aan vele kersttafels gezeten, met als hoogtepunt (of dieptepunt) een 5-gangen diner van 16.00 tot 23.00 waarbij ik tussen twee totaal onbekende familieleden van mijn toenmalige vriend zat, aan een rij tafels met ruim 25 mensen. Je begrijpt hoe het is gegaan: die familieleden zijn mij totaal vreemd gebleven want een gesprek viel moeilijk te voeren door de herrie en ik leerde die avond voor het eerst om ‘gewoon te zitten en er te zijn’.

Als negentien-jarige wist ik nog niet hoe ik het anders had kunnen aanpakken. Inmiddels ben ik een stuk wijzer. Ik deel in dit artikel mijn 10 tips voor een gezellige & ontspannen kerst!

  1. Stuur een paar dagen voor kerst een mailtje naar diegenen met wie je de dagen gaat doorbrengen. Vooral als zij je nog niet kennen is dit een heel goed idee. Vertel in je mailtje dat je enorm uitziet om iedereen (weer) te ontmoeten, maar dat de kerstdagen voor jou ook vermoeiend kunnen zijn omdat je gesprekken moeilijk kunt volgen. Geef in je mailtje aan wat voor jou werkt. Bijvoorbeeld:

    - Zie je dat ik iets niet versta? Tik mij even aan want ik hoor graag wat er gezegd wordt. 
    - Ik neem mijn solo-apparatuur mee zodat ik je beter kan verstaan. Dit is helemaal niet lastig en ik leg je graag uit hoe het werkt. 
    - Als ik wat eerder naar huis ga, betekent dat niet dat ik het niet naar mijn zin heb, maar alleen dat mijn hersenen overprikkeld zijn door alle geluiden en liplezen en ik mij niet meer kan focussen op volgen van gesprekken. 

    De kans is groot dat je gezelschap hierdoor even wakker wordt geschud en jou nog meer vragen gaat stellen over hoe ze je kunnen helpen. Dan kun je bijvoorbeeld ook aangeven dat een centraal gesprek het allerfijnst is. Vergeet overigens niet om in je mailtje alvast iedereen te bedanken voor hun hulp!
     
  2. Zorg voor voldoende licht. Het maakt liplezen makkelijker en zal jou veel energie besparen. Ga je bij iemand anders eten? Stuur dan vooraf even een mailtje en vraag of naast de kaarsjes ook een goede lamp aan kan. Je kunt ook zorgen dat je eerder aanwezig bent om zelf te kijken welke verlichting voor jou goed werkt. Veel mensen bedenken gewoon niet dat kaarsverlichting, hoe waanzinnig knus ook, voor slechthorenden echt niet handig is. Als je het ze uitlegt, zullen ze hier vast begrip voor hebben. Iedereen wil immers dat elke gast zich op zijn gemak voelt. 
     
  3. Vervang je batterijen voor je de deur uitgaat of het bezoek komt, want je hoortoestellen werken het meest optimaal op volle batterijen.
     
  4. Ga aan het uiteinde van een tafel zitten. Dan heb je de minste herrie ‘om je heen’.
     
  5. Zorg dat je naast iemand gaat zitten met wie het klikt of bij wie je je in ieder geval veilig voelt. Als er een tafelschikking is, leg dan aan de gastheer/vrouw uit waarom je graag bij iemand anders wil zitten. Dit snappen mensen eigenlijk altijd heel goed.
     
  6. Mis je de aansluiting bij de gesprekken, zoek dan de keuken op en kijk of daar nog iets te doen is. Je kunt ook vragen of mensen nog iets willen drinken, dat wordt altijd gewaardeerd en biedt jou een moment om even iets te doen met je handen waardoor je je oren en ogen rust geeft.
     
  7. Begin je moe te worden en je luisterfocus te verliezen, maar kun je nog niet weg? Drink dan een flink glas water en adem 10x diep in door je neus en uit door je mond. Zet je voeten stevig op de grond en trek je schouders naar beneden. Zoek hiervoor even een rustig plekje op.
     
  8. Deze tip staat een beetje contra op de vorige, maar wie weet heb je hier ook nog wat aan. Veel slechthorenden ervaren namelijk dat het drinken van een wijntje hun verstaanbaarheid op feestjes kan vergroten. Hoe dat werkt, geen idee. Wellicht heeft het met ontspanning te maken. Ik heb dat zelf ook, maar niet met élke wijn. Kortom, het is een spannende tip die ook de andere kant kan opslaan waardoor je groggy wordt en de focus juist helemaal wegvalt. Even opletten hier dus.
     
  9. Oefen jezelf in gewoon aanwezig zijn, zonder de verwachting aan jezelf dat je alles móet volgen of de verwachting aan anderen dat ze niet vergeten rekening met jou te houden. Geniet van er zijn, adem rustig in en uit. Denk ook niet: 'straks vinden ze mij zielig omdat ik hier zo zit'. Dat maakt allemaal niets uit, je kunt tevredenheid uitstralen omdat je ervoor kiest niet jezelf op te branden en bang te zijn voor wat andere mensen misschien denken. Dat is juist heel sterk! En je zult zien dat je door de energie die je bespaart door alle frustraties en angsten los te laten, je een leuke dag hebt.  
     
  10. Probeer los te laten ‘hoe het moet’ of ‘ja maar, dat wordt van ons verwacht’. Zet op papier (als je een partner hebt kun je dit ook samen doen) wat zou bijdragen aan een leuke en ontspannen kerst. Kies bijvoorbeeld voor activiteiten op 1 kerstdag en plan de tweede kerstdag een ontspannen dag met alleen je gezin of kruip op de bank met Netflix en een kerststol. Je kunt ook de etentjes loslaten en kiezen voor een ochtend-en middagbezoek aan beide ouders. Maak het gezellig en ga weer op tijd naar huis. Denk in oplossingen en niet in hoe je denkt ‘dat het moet’.

Ik ben natuurlijk heel nieuwsgierig naar jouw tips! Deel ze onderaan het bericht op Facebook en inspireer ook andere slechthorenden voor een gezellige & ontspannen kerstdagen.

Liefs,
Bianca